Wednesday, June 25, 2014

Mexico again! May 2014

A month ago I ended up in Mexico City again for work. This time I spent a few hours visiting the Templo Mayor, which is one of the main Aztec temples in what used to be Tenochtitlan and is now Mexico City. The temple is a layer of many temples, and is right in downtown Mexico City. It's got a fascinating history and it's kind of amazing to see...

Un mese fa, per la seconda e ultima volta, ho volato in Citta' del Messico per lavoro. Il viaggio era ancora molto breve, ma ho fatto in tempo a visitare il Tempio Maggiore e il museo appena ingrandito. E' incredibile vedere queste rovine nel bel mezzo di una citta' di quindici milioni di abitanti!


As you can see, it's layer after layer of several temples built one on top of the other. The site was truly excavated the year I was born, when they discovered a huge stone with the image of the goddess of the moon.

Il tempio (che e' in realta' una serie di templi) e' stato costruito come scatole cinesi uno sopra l'altro (ecco una ricostruzione sotto dentro al museo).


The temple has also an amazing museum, which was completed not too long ago. There are beautiful artifacts, some reconstructions, mosaics, statues, and much much more.

La mamma si ricordera' quando alle medie ho dovuto fare per la classe di educazione artistica un mosaico di carta come uno di quelli di Ravenna e ho rischiato un collasso nervoso...! Beh, eccone uno divertente qui sopra per farmi perdonare :)

Here's the god of death and one of the beautiful stones in the museum...

Oltre al museo, io e il mio vecchio capo (vecchio di posto, non di eta'! Era il mio capo a San Diego) siamo andati a visitare il Palazzo Nazionale, che e' la sede del governo messicano, ed e' famoso per i murali di Diego Rivera. Come ho dovuto precisare ai miei compatrioti qui, Diego Rivera e' forse il pittore piu' famoso in Messico, ma la gente all'estero lo conosce perche' e' il marito di Frida Kahlo (la pittrice con il sopracciglione, per semplificare!) e hanno fatto un film qualche anno fa sulla storia di Frida Kahlo, che a me piace molto. Ma dopo aver visto i murales di Diego Rivera, mi sa che lui la sorpassa nel mio immaginario!


Another place my boss and I went to was the Palacio Nacional, the seat of the Mexican government, which is covered by beautiful murales done by Diego Rivera (which, amazingly, not many people in the U.S. know about, and if they do, it's because they watched the movie "Frida", he he. He is definitely the most famous painter in Mexico's history).

I dipinti sono coloratissimi, con milioni di personaggi e miscugli di presente e passato dove la satira politica diventa arte, e sembra di tornare nel passato. Merita un viaggio in questa citta' di quindici milioni di persone...

The murals depict the history of Mexico through a series of scenes from the past, where present-day-figures are intermixed in a sort of political satire of the government and corruption of the political class. Short visit but totally worth it!

No comments: